Sabi´Ben Hasi föddes inom en savakunn-stam i Tarkas. Sina
första levnadsår tillbringade han med sin stam i gränstrakterna mellan Tarkas
och Ziu. Han fick en ökenkrigares träning och visade särskild talang för
knivkastning. När han var knappt 14 somrar deltog han vid ett nattligt överfall
mot en karavan längs karavanleden mellan Jen och Quaran. Det var en ganska
liten karavan med få vakter, den skulle bli ett lätt byte för stammens krigare.
För att vara säkra på att träffa med sina bågar befann sig ökenkrigarna nära
sitt tilltänka byte. Men något gick fel, fruktansvärt fel. Karavanens vakter
föll inte för pilarna som regnade över dem i månens sken. Istället gick de till
häftigt motanfall. De rörde sig omänskligt snabbt och fällde flera av stammen
krigare. Sabi´s häst föll under honom och en av karavanvakterna var över honom.
Han vaknade upp senare i ett luxuöst inrett tält och framför honom satt en blek
men underskön kvinna på en tron. Sabi´ blev som förhäxad av hennes skönhet. Hon
var Episcopa Aymana, en lamia och en av De Utstötta. Sabi´ blev en del i hennes
hushåll tillsammans med flera dödliga men även andra lamior.
Genom flera hårda prövningar fick han visa sin duglighet
och lojalitet till Aymana. Han blev med tiden en av hennes mer betrodda
livvakter och därtill en av hennes älskare!
Aymana höll mest till i staden Jen men företog
regelbundet resor till Quaran och övriga Mûhad. Med tiden ökade också intresset
för Jargien då ett antal viktiga (och olagliga) handelsvaror efterfrågades i
kejsardömet. Dessa varor smugglas genom Tarkas till de västliga städerna i
Jargien – Jarum, Absalon och Xanto. Aymana lyckas etablera flera lukrativa
smuggelvägar in Jargien.
Under ett av de sällsynta besöken i Jargien, sällsynta då
de tvingas färdas genom det brända Tarkas och förbi ökenkrigare och jargiska
vaktpatruller, ändras allt i ett dråpslag. Aymana har genom sin växande rikedom
och makt skaffat sig ett antal motståndare. En av de främsta och farligaste var
en annan Utstött, Cardinalis Raheb, en av de äldsta lamiorna i Mûhad. Han hade
med avsmak bevittnat Aymanas uppgång. Med sina spioner var Aymana medveten om
hans onda öga och vilja att krossa henne. Trots detta fortsatte hon att sträva
uppåt. Nu hade Raheb gillrat en fälla hos en av Aymanas mest betrodda kontakter
i Jargien, Fexior Aran av Jarum. Under ett besök hos denna stormar
inkvisitionen in. Huvuddelen av Aymanas sällskap dräps, Sabi´ faller också i
striden men överlever. Fexior Aran pekar ut alla i Aymanas sällskap som
kultister och de döms till döden på arenan.
Zohan föddes bokstavligen i rännstenen. Hans mor var en
sköka och fadern okänd, mest troligt någon pirat som förlustat sig med modern
på någon av Gnar-Muurs otaliga bordeller. Zohan fick en minst sagt kärv uppväxt
på bordellen. Han var ännu ett oönskat barn som skulle mättas. Vid sju års
ålder kastades han ut på gatan med budskapet att nu fick han klara sig själv.
Livet på gatan var på intet sätt bättre. Här fick han
tidigt härda sig och inse att antingen tog du för dig eller också blev du ett
offer. Han blev en mästare på att manövrera sig fram genom gatans komplexa
hierarki. Han började som råskinn i ett av Gnar-Muurs många banditgäng. Genom
sin känslokyla och förmåga att ständigt få fram det positiva i sina
prestationer, samtidigt som någon annan fick ta skulden för eventuella
misslyckanden, arbetade han sig upp i denna hänsynslösa miljö.
Han var blixtrande snabb med dolken och dödlig som en
Tarkisk sandsnok. Han blev Bari Ben Zarahirri’s
högra hand och där med andreman till en av Gnar-Muurs mest
inflytelserika och fruktade banditledare. Vägen till toppen hade varit lång,
fallet därifrån blev desto fortare. Som en av Gnar-Muurs högsta hade Ben
Zarahirri otaliga fiender. En av dessa var jargiern Marius Sprättaren
(tillnamnet sprättaren kom från hans stora skicklighet att snitta upp buken på
sina motståndares så att deras tarmar rann ut). Marius lyckades, genom sina
kontakter i Jargiens XII legion, på kort tid samla en stor styrka legions
veteraner med vilka han tog upp kampen om herraväldet i Gnar-Muur. Hans första
mål blev att ta sig han Ben Zarahirri’s gäng. Zohan och Ben Zarahirri blev
fullkomligen överrumplade, ryktet säger att de blev förrådda av någon inom
deras eget gäng. Zohan kämpade tappert i Zarahirri’s gamla palatssalar men blev
slutligen slagen. Han blev fången med ett fåtal av Zarahirri’s övriga
gängmedlemmar. De blev utsatta för tortyr och onämnbara övergrepp av Marius
gängmedlemmar. De flesta dog under dessa övergrepp men Zohan lyckades överleva.
Slutligen såldes de som slavar via Marius kontakter i Jargien. De såldes för
att dö en säker död på arenan tillsammans med krigsfångar och andra förbrytare.
Nonak är en kragg av Höstens folk. Han föddes och
uppfostrades under sina första år hos De isande skriens folk, eyrenstammen
Höstens folk parar sig med. Nonak tillbringade sina första nio år med eyren och
uppfostrades då av sin moder, Aya. Aya var en av de främsta krigarna inom De
skriande folkens stam och hon var en mycket strikt mor och läromästare för
Nonak. Under sina tidiga uppväxt år drabbades han av pesten och alla trodde att
han var förlorad. Mirakulöst nog överlevde han, denna kamp mot döden stärkte
honom både till kropp och själ. Efter sin sjukdom fick han kontakt med
andevärlden och fick ofta syner. När han
var nio år fick ge sig ut på Den långa marschen till De skriande folkens broder
stam; Höstens folk.
Hos Höstens folk fick han åter gå i lära för att fostras
till en krigare. Han visar också talang för att kväda och uppmuntras av stammen
schamaner att memorera många av deras gamla kväden. Att på ett riktigt sätt
kunna kväda stammen och kraggs historia anses bringa ära åt både individen och
stammen.
Under sitt tolfte levnadsår vandrade han i bergen, för
att lära sig alla de dalar och stigar som genomkorsar Krolimbergen. Med sig
hade han tre jämnåriga kamrater. I ett smalt bergspass upptäcker de ett band med
gurder, dessa är på väg mot De skriande folkets betesmarker. Nonak har i
drömmar sett sig själv kämpa i ett bergspass och i drömmen kände han ett stort
välbehag. Därför beslutar han sig för att ta upp striden i bergspasset. Han får
stöd av en av sina kamrater medan den tredje ger sig av för att kalla på hjälp
från stammen. Nonak och hans frände, Manner, överrumplar gurderna. De lyckas
slå dem på flykten efter en kort strid. Dock återvänder de igen efter någon
timme. Ytterligare en hård strid rasar då Manner blir allvarligt sårad. I det
smala passet lyckas de dock hålla stånd och gurderna drar sig tillbaka igen. I
gryningen kommer ett nytt anfall, denna gång med tiraker. Nonak inser att de
bara slagits mot en förstyrka och att huvudstyrkan nu hunnit fram. De pressas
bakåt och förlorar mark då deras stamfränder plötsligt dyker upp. Striden böljar
fram och tillbaka och fortsätter under hela två dagar innan tirakerna slås
tillbaka. Detta slag blir känt som Slaget i Blodskrevan. Nonak vinner stor
ryktbarhet och ära för sitt rådiga handlande. Efter detta blir han Krigare i
Höstens stam och döps i sina fränders blod.
Under de kommande åren deltar Nonak vid flera räder mot
Jargien och även raunlänningarna som lever på stäppen nedom Krolimbergen. Han
deltar vid flera parningsriter där han vinner ära och får dela bädd med de
främsta av De skriande folkets kvinnor. Under en av dessa räder mot Krigets
Hord hamnar de i ett bakhåll. Stammens hövding, Krole Stenskalle, fölls till
marken av en mäktig horndrake. Nonak kastar sig in i striden och dräper
horndraken. Med detta lyckas han också
samla sina stambröder och de slår tillbaka det raunländska bakhållet. Krole
uttrycker sin eviga tacksamhet till Nonak och tar honom som en av sina främsta
hirdmän.
Svärdets Hord, en sirontroende raunländsk stam, kontaktar
Höstens folk och erbjuder fred och handel mellan deras folk. Detta ser Krole
som gott då det gynnar dem alla.
Under Jargiens anfall mot Drunok deltar Höstens folk som
en tredje part. De angriper främst jargiska förband och gränsposteringar men
även vissa anfall mot drunokiska förband. Här stöter de även samman med
kamorianska krigare som dragits till striderna för plundring. Dessa möten hålls
fredliga och de byter plundringsgods med varandra. Slutligen segrar jargierna
mot drunok och bygger upp sin styrka kring Thara-Tiannon. Tungt pansrade
tempelriddare bevakar vägar och byar och det blir för kostsamt för kragg att
fortsätta sina plundringar mot det lättrörliga kavalleriet. Höstens folk drar
sig tillbaka upp i Krolimbergen igen.
Efter något år av gott utbyte med Svärdets Hord planerar
de för gemensamma räder mot de svaga jargierna i söder. Krole Stenskalle vill
ha fler kragg med på krigståget och sänder Nonak med några krigare till Ghalja
i samband med parningsriten för att där söka stöd från flera stammar. Nonak får
i syner se hur han står naken vid Ghalja med många eyren kring sig, detta tar
han som ett gott tecken. När han kommer fram med sitt sällskap lämnar han sitt
bud. Höstens folk skall tillsammans med De isande skriens folk och Svärdets
Hord plundra de veka jargierna i söder. Nonak talar om god handel med de
sirontroende på stäppen och att mycket gott finns att få. Hans budskap verkar
dock till att tas emot med tveksamhet. Siegber av Rjaltas folk kliver fram. Han
säger att de skall överväga Höstens folks bud med den eftertänksamhet det
kräver, och att Nonak och hans fränder nu är välkomna att delta i deras lekar.
Den första leken kallas Skogslöpet. För detta skall man
vara naken. Nonak och hans fränder tilldelas en hydda där de kan förbereda sig.
När de kommer ut överraskas de av beväpnade kragg och eyren. Siegber av Rjaltas
folk kliver fram igen. Han hånar Nonak och Höstens folk för deras dumhet att
slå sig samman med stäppens veka hästryttare. Han hånar också Höstens stam och
De isande skriens folk för deras alltför intima samvaro. Nonak blir vansinnig
och kväder hån och en utmaning mot Siegber. Siegber drar då ett svärd och
fäller Nonaks två följeslagare samt fäller Nonak till marken. Då parningsriten
ännu ej är påbörjad hävdar Siegber att freden heller inte råder än. Han manar
alla att driva Nonak genom skogarna lika naken som han är vettlös, så han kan
lämna de riktiga Kraggs bud till Krole Stenskalle och hans ”folk”!
Nonak tvingas fly genom skogen under hugg och slag från
skrattande eyren och kragg. Först under natten lyckas han undkomma förföljarna.
Han tar sig ur Eyrenskogarna och över slätterna mot Krolimbergen. Han lyckas
överleva och ta sig fram trots att han tvingats fly utan en tråd på kroppen. I
höjd med Thara-Tiannon blir han upphunnen av en jargisk kavalleriavdelning.
Utmattad och hungrig som han är, lyckas jargierna fånga in honom. Han säljs
sedan som slav för att underhålla massorna på arenan.
Bakgrund Grim Segel av Hammarnäs (28 år)
Grim Segel föddes i en köpmannafamilj i Hammarnäs,
Damarien. Handelshuset styrdes gemensamt av Grims far och hans två bröder. Fardern
Dac, farbror Domer och farbror Vorsel. Vorsel var Grims favorit då han var lite
annorlunda jämfört med de andra bröderna. Vorsel hade rest mycket och upplevt
mycket, han kunde alltid berätta spännande historier.
Förutom Grim hade Dac fyra barn till, bröderna Tors och
Lansal, systrarna Dara och Nella, och hans älskade fru Elysia.
Rederiet de drev handlade framför allt med spannmål till
armén. Fadern Dac satt i rådsförsamlingen i Hammarnäs.
Under uppväxten fick Grim ofta följa med på kortare resor
till de olika arméförband fadern gjorde affärer med. Grim hade ett stort
intresse för soldatlivet och brukade gå runt i lägren när fadern satt i tråkiga
förhandlingar.
Grims uppväxt var relativt lycklig och familjen hade det
gott ställt.
När Grim blivit äldre och börjat arbeta i rederiet hade
företaget en svår tid. Företaget hade expanderat och bedrev nu handel i
Melorion och Jargien. Under en större affärsuppgörelse hamnade de i en juridisk
konflikt med en jargisk ädling. Efter lång tid lyckades affären avgöras med
hjälp av cirefaliska advokater. Den jargiska ädlingen tvingades betala men var
uppenbart missnöjd med uppgörelsen.
Åren går och med tiden blir det svårare för familjen att
bedriva sin handel. De gör goda affärer men Thamas Vitfjärders styre i Damarien
börjar kännas av då de utsätts för hot och ibland måste vika sig i affärerna
med armén. Familjen har byggt upp ett stort nätverk och använder kommissionärer
för att köpa upp spannmål runt Igonhavet.
Grim har tillfälligt bosatt sig i Jargien för att studera
i kuststaden Szal Dorian. Tiden på universitet är relativt händelsefattig men
han blir en duktig läkare efter sina studier.
Under hans frånvaro slår Vitfjärders regim till mot
familjen. Genom ett övertagande av deras verksamhet får de kontroll över flera
viktiga spannmålsleverantörer. Familjen döms för statsfientlig verksamhet och
Nattgarder stormar deras hus. En tjänare lyckas fly undan och ta sig till Jargien
för att berätta för Grim vad som hänt.
Grim blir utom sig av förtvivlan. Han börjar snabbt förbereda
sig för att resa tillbaka till Damarien och söka upprättelse för sin familj.
Innan han hinner lämna kommer dock inkvisitionen på besök. Ädlingen de
förargade för så många år sedan, har bidat sin tid och uppenbarligen
konspirerat för att få Vitfjärder att angripa familjen Segel. Nu när han vet
att fällan slagit igen ser han till att även Grim döms för kätteri. Obskyra
skrifter hade placerats i hans studentrum och han döms att dö på arenan för
sina brott!
No-Vir föddes en midvinternatt i Frostvargens stam.
Stammens schamaner såg att han skulle komma att bli en mäktig kämpe. No-Vir
fick samma hårda uppfostran som alla kamorianer och gjorde sitt mandomsprov
redan vid 12 år ålder. Några år därefter går flera kamorianska stammar samman
för att slå tillbaka plundring från den raunländska Krigets Klan. Raunländarna
slås tillbaka och under de efterföljande åren genomför kamorianerna regelbundna
anfall mot Krigets Klan för att säkerställa att de förstått budskapet. Under dessa
år på fientlig mark lär sig No-Vir många saker och han upptäcker sin fallenhet
för att snabbt lära sig nya språk.
Under återtåget från denna långa kampanj blir No-Virs
styrka anfallen av stamkrigare från Blodulvens stam. No-Vir blir nesligen
infångad i deras fällor och hålls under lång tid som gisslan innan han kan
bytas ut i en fångutväxling, stammarna emellan.
Frostvargens stam vänder nu blicken västerut. Under kalla
vintrar då de kan färdas längs kustens isar tar de sig till halvön som skuter
ut vid jargiska Xanto. Därifrån plundrar de byar i provinsen Genrios utkant
samt byar i Kargisistan, norr om Tarkas. Även under dessa år får No-Vir bruk av
sina språktalanger. Han blir också ett stort föredöme för sin klans krigare och
står också i hög aktning bland stammens ledare och schamaner.
Efter att ha tillbringat huvuddelen av de senaste åren i
strid i väster vänder No-Vir åter hem till Kamors hjärteland. Han har nått en
aktningsvärd ålder på 26 år och har varit i krig nästan oavbrutet under de
gångna 12 åren. En kamorian har inte bara striden som sin plikt utan också
stammens fortlevnad i övrigt, No-Vir ser sig om efter en lämplig livskamrat.
Av en slump möter han en dag en kamoriansk kvinna på jakt
i skogen. Hon heter Ke-Ko och tillhör en annan klan inom Frostvargens stam. Hon
uppvisar alla de attribut och egenskaper No-Vir kan tänka sig hos en livskamrat
och tycket verkar vara ömsesidigt. De delar bytet de båda följt under många
dagar och deras vägar skiljs sedan åt. Ke-Ko följer sedan No-Vir i hans
drömmar.
Bud når Kamor att de bleka bortom bergen i söder åter är
på krigståg mot riket i öster. Kamorianerna samlas och går in som en liten tredje
part i striderna kring Jargiens övertagande av Drunoks västra delar år 2957.
Kamorianer överfaller och plundrar såväl jargiska som drunokiska byar och
förband. Det är bättre att möta de bleka och veka folken tidigt än att vänta
tills de är inom ditt eget revir – så tänker en kamorian.
Under dessa plundringståg kommer de också i kontakt med
de högväxta Kragg av Höstens folk. Kontakterna är begränsade och genomgående
fredliga. Kamorianer och Kragg byter plundringsgods med varandra.
Återigen har No-Vir oturen att hamna i ett jargiskt
bakhåll. Han blir nedriden av en bepansrad tempelriddare och slagen i järn. Han
tvingas under en tid slita med att bygga sten fort åt de jargiska segrarna men
lyckas en natt bita strupen av några vakter och fly.
Han kommer åter till Kamor, lagom till ett av de stora
stammöten som hålls vart tredje år. Bland det första han ser när han kommer
till den vidstäckta samlingsplatsen för Frotvargens stam är Ke-Ko.
Hon är kall och skön men det råder ingen tvekan om att
även hon gläds vid att se No-Vir. De talar med varandra och Ke-Ko säger bestämt
att hon nu skall tala med sina föräldrar för att de skall ingå giftermål.
No-Vir föräldrar är döda sedan flera år men han är säker på att få klanens
schamaners godkännande. Sedan kan han dock inte finna Ke-Ko på flera dagar.
Slutligen vid ett kvälls råd förstår han varför. Ke-Ko’s fösäldrar har redan utsett
en man åt henne, en mäktig klankrigare i en annan klan – Chald. Chald står över
No-Vir i rang och status och även om han No-Vir kan utmana honom skulle det
inte ses med blida ögon av stammens schamaner. Under detta kvälls råd träder
plötsligt Ke-Ko fram. Hon säger att hon nu inte kan äkta No-Vir då han inte kan
mäta sig med Chald – men att hon tänker vänta tills han gör det! Detta tas emot
med stor upprördhet bland rådets deltagare!
Men, gamle Ha, en av Frostvargens äldsta och mest vördade
schamaner, tar till orda och säger att paret har hans välsignelse om No-Vir,
likt Chald, kan visa sig värdig att bli klanledare till nästa stam råd. Chald
blir rasande men får vika sig för stammens råd.
Året därpå går åter Frostvargens stam samman för att
driva bort inkräktande jargier i söder. Under detta korta slag blir No-vir
förrådd av Chald vid en gammal repbro, som chald hugger sönder. No-Vir hamnar
på fel sida med jargierna och i denna hopplösa situation går han bärsärk. Efter
några febriga veckor kommer han till sanns igen i en slamrande och krängande
fångvagn. Han är nu på väg till en arena i någon jargisk stad där han skall
dräpas till publikens jubel!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar